I forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2002 aftalte parterne – Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg kommuner og Gymnasieskolernes Lærerforening – et projekt, kaldet Den gode Skole. I dette projekt indgår et tema om fremtidens ledelse af gymnasieskolerne, som denne publikation omhandler sammen med søsterpublikationen GYMNASIEPÆDAGOGIK 50. Dette bind rummer to foredrag fra den konference, der blev afholdt i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten fra den undersøgelse, som Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet, gennemførte inden for projektets rammer i skoleåret 2003-2004 (GYMNASIEPÆDAGOGIK 50). Bogens første bidrag – af professor Kurt Klaudi Klausen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet – beskæftiger sig med mulighederne for strategiske ledelse i det almene gymnasium. Hans bidrag er funderet i en undersøgelse, der sammenligner le del sesforhold i det almene gymnasium med ledelsesforhold i er hvervsgym na siale uddannelser. Bogens andet bidrag – af udviklingskonsulent Lone Nordskov Nielsen, Udviklingsafdelingen, Århus Amt – giver på baggrund af en karakteristik af den gymnasiale arbejdskultur samt en beskrivelse to scener, hvor ledelse skal fi nde sted, en perspektivering af de forskellige ledelsesopgaver. DIG takker hermed de to forfattere for at stille deres konferencebidrag til rådighed for GYMNASIEPÆDAGOGIK’s læsere
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fremtidens ledelse af gymnasieskolerne II
Forfatter(e)
Kurt Klaudi Klausen og Lone Nordskov Nielsen
Udgiver
Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik Nr. 51
Genre
Bog
Omfang, antal sider
60
Udgivelsesår
2004
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.