Forskningsdatabase
Abstract

I forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2002 aftalte parterne – Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg kommuner og Gymnasieskolernes Lærerforening – et projekt, kaldet Den gode Skole. I dette projekt indgår et tema om fremtidens ledelse af gymnasieskolerne, som denne publikation omhandler sammen med søsterpublikationen GYMNASIEPÆDAGOGIK 50. Dette bind rummer to foredrag fra den konference, der blev afholdt i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten fra den undersøgelse, som Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet, gennemførte inden for projektets rammer i skoleåret 2003-2004 (GYMNASIEPÆDAGOGIK 50). Bogens første bidrag – af professor Kurt Klaudi Klausen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet – beskæftiger sig med mulighederne for strategiske ledelse i det almene gymnasium. Hans bidrag er funderet i en undersøgelse, der sammenligner le del sesforhold i det almene gymnasium med ledelsesforhold i er hvervsgym na siale uddannelser. Bogens andet bidrag – af udviklingskonsulent Lone Nordskov Nielsen, Udviklingsafdelingen, Århus Amt – giver på baggrund af en karakteristik af den gymnasiale arbejdskultur samt en beskrivelse to scener, hvor ledelse skal fi nde sted, en perspektivering af de forskellige ledelsesopgaver. DIG takker hermed de to forfattere for at stille deres konferencebidrag til rådighed for GYMNASIEPÆDAGOGIK’s læsere

Fakta
Titel
Fremtidens ledelse af gymnasieskolerne II
Forfatter(e)
Kurt Klaudi Klausen og Lone Nordskov Nielsen
Udgiver
Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik Nr. 51
Genre
Bog
Omfang, antal sider
60
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.