Kapitlet diskuterer projektarbejdsformen med udgangspunkt i Bernsteins begreber om klassificering og rammesætning. Der lægges særlig vægt på spørgsmålet om elevernes kontrol over indhold og forløb, og de vanskeligheder de stiller såvel lærere som elever overfor. Det gælder f.eks. vurderingen af, hvilket indhold som er relevant, og det gælder risikoen for at arbejdsformen er socialt sorterende. Der argumenteres for, at trods disse vanskeligheder rummer arbejdsformen også nogle styrker – også i forhold til social integration.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gruppearbejde og projektarbejde - didaktiske modsætninger og paradokser
Forfatter(e)
Lars Ulriksen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
I: Bjarne Gorm Hansen & Annalisa Tams, Almen didaktik (1. udg., s. 325-352).
Genre
Kapitel i bog
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2006
Uddannelse og samfund
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.