Forskningsdatabase
Abstract

Kapitlet diskuterer projektarbejdsformen med udgangspunkt i Bernsteins begreber om klassificering og rammesætning. Der lægges særlig vægt på spørgsmålet om elevernes kontrol over indhold og forløb, og de vanskeligheder de stiller såvel lærere som elever overfor. Det gælder f.eks. vurderingen af, hvilket indhold som er relevant, og det gælder risikoen for at arbejdsformen er socialt sorterende. Der argumenteres for, at trods disse vanskeligheder rummer arbejdsformen også nogle styrker – også i forhold til social integration.

Fakta
Titel
Gruppearbejde og projektarbejde - didaktiske modsætninger og paradokser
Forfatter(e)
Lars Ulriksen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
I: Bjarne Gorm Hansen & Annalisa Tams, Almen didaktik (1. udg., s. 325-352).
Genre
Kapitel i bog
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.