Forskningsdatabase
Abstract

Der har ikke været mange sekunders ro omkring den gymnasiereform, som så dagens lys i august 2005. Både i de nationale medier og i Gymnasieskolen har reformen ofte været diskuteret. Men hvad mener lærere som samlet gruppe egentlig om reformen? Vi vil i denne artikel præsentere nogle svar på dette ud fra to kvantitative undersøgelser fra 2005-06 og 2007-08. I undersøgelserne har vi sat fokus på, hvordan lærere fra alle fire gymnasiale uddannelser ser på en række reformrelaterede emner, og hvordan deres praksis har udviklet sig siden 2005. I denne artikel vil vi begrænse os til at præsentere, hvad undersøgelserne siger om forskellige didaktiske positioner hos lærerne, og hvad disse forskelligheder betyder for vurderingen af elevernes faglige kunnen efter reformen.

Fakta
Titel
Gymnasielæreres syn på læring efter 2005-reformen
Forfatter(e)
Steen Beck og Michael Paulsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0 2009 (1), 1-5
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.