Region Hovedstaden bad i 2010 Center for Strategisk Uddannelsesforskning om i et samarbejde med AKF at gennemføre en kvalitativ analyse af, hvad der kendetegner de gymnasier, der i særlig grad klarer sig godt under overskriften ”Gymnasier der rykker”. Dette skulle forstås sådan, at gymnasierne i særlig grad løfter elevernes afgangskarakterer og i særlig grad er i stand til at forhindre frafald. I undersøgelsen indgår otte gymnasier, fire almene gymnasier, to tekniske gymnasier og to handelsgymnasier. Undersøgelsen og udarbejdelse af rapport er gennemført af professor Niels Egelund, Center for strategisk uddannelsesforskning, programleder Jill Mehlbye, AKF og programle-der Ulf Hjelmar, AKF. På alle gymnasier er der gennemført interview med bestyrelsesformænd, rektorer, lærere og elever. Der er gennemført indledende dokumentanalyser af værdier og profiler på gymnasierne. Desuden er der gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne på gymnasierne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasier der rykker: En kvalitativ undersøgelse af udvalgte gymnasier i Region Hovedstaden
Forfatter(e)
Ulf Hjelmar, Niels Egelund og Jill Mehlbye
Udgiver
Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Fortolkning
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
80
Udgivelsesår
2011
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.