"Et af målene med den nye (2005) gymnasiereform er at gøre eleverne mere selvstændige – at udvikle dem fra gymnasieelever til universitetsstuderende. Hertil knytter sig en række (erhvervsgymnasiale) kvaliteter, som de helst skal supplere med: de skal blive mere kreative, mere innovative, mere vidensopsøgende og mere opfindsomme. På tilsvarende vis skal lærerne lære at blive mere coachende (for elevernes læring/kompetenceudvikling), mere engagerede (i gymnasiets organisatoriske udvikling og konkurrenceposition) og mere fleksible (i forhold til de nye teamsamarbejder på tværs af fagene) – kort sagt ildsjæle og konsulenter frem for privatpraktiserende klasselærere. Men hvordan ser eleverne og lærerne egentlig sig selv i fremtidens gymnasium? Hvordan orienterer de sig i forhold til de nye krav og roller? Og hvordan kan disse aktører på sigt tænkes at drive reformen fremad – eller tilbage?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasiereform 2005: Udvikling eller retraditionalisering?
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje og Kristian Delica
Udgiver
Social Kritik
Udgivelse
Social Kritik 2005 nr. 99, s. 54-63
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
15
Udgivelsesår
2005
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.