2005-reformen vedrørende gymnasieskolerne har sat væsentlige ændringer i gang inden for de gymnasiale ungdomsuddannelser. Det har ført til mange diskussioner i og uden for skolerne. Med denne rapport har vi fået mulighed for at undersøge, hvorledes lærerne generelt set forholder sig til de spørgsmål, som reformen har sat på dagsordenen. Fire skoler – en fra hver af de gymnasiale uddannelser – åbnede dørene for os umiddelbart efter sommerferien 2005, således at vi kunne gennemføre kvalitative interview med elever, lærere og ledelse. Disse interview dannede baggrund for udarbejdelse af et spørgeskema.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasiets dilemmaer – lærernes positioner
Forfatter(e)
Lilli Zeuner, Steen Beck, Lars Frode Frederiksen og Michael Paulsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik Nr. 56
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
244
Udgivelsesår
2006
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.