Forskningsdatabase
Abstract

2005-reformen vedrørende gymnasieskolerne har sat væsentlige ændringer i gang inden for de gymnasiale ungdomsuddannelser. Det har ført til mange diskussioner i og uden for skolerne. Med denne rapport har vi fået mulighed for at undersøge, hvorledes lærerne generelt set forholder sig til de spørgsmål, som reformen har sat på dagsordenen. Fire skoler – en fra hver af de gymnasiale uddannelser – åbnede dørene for os umiddelbart efter sommerferien 2005, således at vi kunne gennemføre kvalitative interview med elever, lærere og ledelse. Disse interview dannede baggrund for udarbejdelse af et spørgeskema.

Fakta
Titel
Gymnasiets dilemmaer – lærernes positioner
Forfatter(e)
Lilli Zeuner, Steen Beck, Lars Frode Frederiksen og Michael Paulsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik Nr. 56
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
244
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.