Gymnasiereformen af 2004 blev implementeret i sommeren 2005. Den har medført en række ændringer af faglig, organisatorisk og pædagogisk art inden for alle fire gymnasiale uddannelser. Med dette forskningsprojekt sætter vi fokus på disse ændringer. Hvordan kan vi spore konsekvenserne af reformen på gymnasierne? Dette spørgsmål forfølger vi med en række delundersøgelser, som løber over fire år fra sommeren 2005 og frem til sommeren 2009. Forskningsprogrammet veksler over årene mellem kvantitative undersøgelser og pædagogisk feltarbejde med kvalitative forskningsmetoder. I skoleåret 2005-06 har vi gennemført en generel spørgeskemaundersøgelse blandt lærere ved de fire gymnasiale ungdomsuddannelser, stx, hhx, htx og hf. I forbindelse med forberedelsen af spørgeskemaet blev der gennemført en eksplorativ undersøgelse med kvalitative interview med elever, lærere og ledelse på en af hver af de fire gymnasiale uddannelsesformer. Resultaterne af disse interview er i et vist omfang inddraget i denne rapport.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasiets dilemmaer – lærernes positioner
Forfatter(e)
Lilli Zeuner, Steen Beck, Lars Frode Frederiksen og Michael Paulsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 56
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
244
Udgivelsesår
2006
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.