Forskningsdatabase
Abstract

Traditionelt har centrale aktører i og omkring gymnasieverdenen været tilbøjelige til at se gymnasiets opgave ikke blot som todelt, men som tvedelt, dvs. bestående af to adskilte opgaver. Den studieforberedende opgave kan vel siges at gå ud på dels at meddele konkret faglig viden med tilknyttede færdigheder, som videregående uddannelser kan trække og bygge på, dels at frembringe tænkeformer, arbejdsformer og studievaner af betydning for videre uddannelse. Den almendannende opgave, som vil blive diskuteret grundigere nedenfor, går på sin side ud på at udstyre eleverne med materiel og/eller formal dannelse som forberedelse til livet i almindelighed.

Fakta
Titel
Gymnasiets opgave, almen dannelse og kompetencer
Forfatter(e)
Mogens Niss
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (1)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.