Traditionelt har centrale aktører i og omkring gymnasieverdenen været tilbøjelige til at se gymnasiets opgave ikke blot som todelt, men som tvedelt, dvs. bestående af to adskilte opgaver. Den studieforberedende opgave kan vel siges at gå ud på dels at meddele konkret faglig viden med tilknyttede færdigheder, som videregående uddannelser kan trække og bygge på, dels at frembringe tænkeformer, arbejdsformer og studievaner af betydning for videre uddannelse. Den almendannende opgave, som vil blive diskuteret grundigere nedenfor, går på sin side ud på at udstyre eleverne med materiel og/eller formal dannelse som forberedelse til livet i almindelighed.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasiets opgave, almen dannelse og kompetencer
Forfatter(e)
Mogens Niss
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (1)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.