Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen undersøger og plæderer for, at elevernes indsigt i historiefagets didaktiske videnskabsdisciplin er afgørende for at fremme deres metakognitive historiekompetencer. Dette sker med et udblik til det gymnasiale samfundsfag. Artiklen er et bidrag til en diskussion om, hvorvidt denne måde at tænke fagdidaktik ind i elevernes læringsmål kan anvise en teoretisk tilgang, hvorpå man kan komparere og skabe forbindelse mellem forskellige fags didaktikforståelser. Artiklen er dermed et bud på én mulig metode til at arbejde med sammenlignende fagdidaktik.

Fakta
Titel
Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik
Forfatter(e)
Aase H. Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.