Artiklen undersøger og plæderer for, at elevernes indsigt i historiefagets didaktiske videnskabsdisciplin er afgørende for at fremme deres metakognitive historiekompetencer. Dette sker med et udblik til det gymnasiale samfundsfag. Artiklen er et bidrag til en diskussion om, hvorvidt denne måde at tænke fagdidaktik ind i elevernes læringsmål kan anvise en teoretisk tilgang, hvorpå man kan komparere og skabe forbindelse mellem forskellige fags didaktikforståelser. Artiklen er dermed et bud på én mulig metode til at arbejde med sammenlignende fagdidaktik.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik
Forfatter(e)
Aase H. Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.