I min respons til Ebbensgaard og Christensen vil jeg tage udgangspunkt i begrebet didaktisering, som blev et begreb, vi vendte tilbage til flere gange under symposium om sammenlignende fagdidaktik ved Syddansk Universitet i november 2011, men som også optrådte med forskellige betydninger og betydninger, der forskød sig undervejs i vores drøftelser. Jeg vil indledningsvist skelne analytisk mellem feltet for kulturskabende og vidensproducerende aktivitet og feltet for opdragelse og uddannelse, for min hovedpointe vil være, at didaktisering finder sted, når indhold fra den kulturskabende og vidensproducerende aktivitet omformes til læringsindhold i feltet for opdragelse og uddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Historiefagets og samfundsfagets didaktisering
Forfatter(e)
Leon Dalgas Jensen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012, (9)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
16
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.