Reformen kan grundlæggende beskrives som meget ambitiøs - og kompliceret at håndtere - fordi den er blevet til som kompromiser eller alliancer mellem mindst fire forskellige diskurser. Fire meget forskellige forståelser af, hvad der er »gymnasiets problem«, og hvilke »løsninger« gymnasiereformen skal repræsentere. Vi har benævnt de fire diskurser: Reformdiskursen, kanondiskursen, kompetencediskursen og præstationsdiskursen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Hvad er problemet? Fire konkurrerende diskurser om gymnasiereformen
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje, Katrin Hjort, Peter Henrik Raae og Lene Larsen
Udgiver
Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber og Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning
Udgivelse
Gymnasieskolen
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2006
Unge og uddannelse
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.