Forskningsdatabase
Abstract

Reformen kan grundlæggende beskrives som meget ambitiøs - og kompliceret at håndtere - fordi den er blevet til som kompromiser eller alliancer mellem mindst fire forskellige diskurser. Fire meget forskellige forståelser af, hvad der er »gymnasiets problem«, og hvilke »løsninger« gymnasiereformen skal repræsentere. Vi har benævnt de fire diskurser: Reformdiskursen, kanondiskursen, kompetencediskursen og præstationsdiskursen.

Fakta
Titel
Hvad er problemet? Fire konkurrerende diskurser om gymnasiereformen
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje, Katrin Hjort, Peter Henrik Raae og Lene Larsen
Udgiver
Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber og Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning
Udgivelse
Gymnasieskolen
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.