Forskningsdatabase
Abstract

I denne artikel undersøger vi, hvordan danske gymnasielærere i matematik ser på deres universitetsuddannelse, særligt brugbarheden af dennes matematiske indhold i forhold til undervisning i et konkret emne, nemlig differentialregning. Studiet er baseret på en spørgeskemaundersøgelse om dette emne blandt lærere, som har taget pædagogikum i perioden 2018-2022. Det overordnede resultat er, at ca. 1/4 af lærerne angiver at bruge viden fra universitetet i forbindelse med undervisningen i høj eller meget høj grad, mens godt halvdelen angiver nogen grad af brug. Adspurgt om konkrete eksempler på brug af universitetsmatematik i forbindelse med deres undervisning i differentialregning giver ca. 1/3 mere generiske svar, mens godt og vel 1/3 peger på konkrete eksempler; ca. 1/4 angiver, at de slet ikke oplever en sådan brug.

Fakta
Titel
Hvordan bruger gymnasiets matematiklærere deres uddannelse?
Forfatter(e)
Carl Winsløw, Katrine Dedenroth
Udgiver
MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgivelse
MONA, 2024, nr. 3, 45-62
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
17
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.