Forskningsdatabase
Abstract

I det moderniserede, almene gymnasium skal lærerne deltage i tværfaglige team. Lærerne skal desuden sammen med kolleger og skolens ledelse definere fælles mål og indsatsområder. Sådanne krav er fulgt i kølvandet på Udviklingsprogrammet, og vil i fremtiden – med endnu større vægt – være indarbejdet i den hverdag som gymnasiereformen (2003) stiller i udsigt. Udover en delvis ændring af organiseringen af arbejdet, medfører dette at lærerne i højere grad må inddrage personlige kompetencer i de forhandlinger o.l. som samarbejdet medfører. På denne baggrund sætter artiklen fokus på gymnasielærernes egne opfattelser af de formaliserede samarbejdsrelationer. Artiklen bygger på interviewundersøgelse, der er foretaget i forbindelse med mit ph.d-studium, på undersøgelser udført af GL (2001) og af en evalueringsgruppe for undervisningsministeriet (2003).

Fakta
Titel
I forbindelse med team skal der nødigt være kærlighed'
Forfatter(e)
Åse Lading
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 47, s. 123-152
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
30
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.