Forskningsdatabase
Abstract

Det var en meget spændende oplevelse at læse artiklen “Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning” – erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet” skrevet af Lene Møller Madsen, Christine Holm og Lasse Seidelin Bendtsen i Mona, 2009(2), på baggrund af et såkaldt induktivt forsøg med en 2. g-klasse på Rysensteen Gymnasium. Jeg skal ikke reflektere over de mere didaktiske elementer i undersøgelsen. Jeg vil alene trække nogle videnskabsteoretiske pointer frem som muligvis kan indgå i fysikundervisningen i gymnasiet. Den oprindelige artikel skrevet af Lene Møller Madsen, Christine Holm og Lasse Seidelin Bendtsen, kan læses her.

Fakta
Titel
Induktive forsøg stimulerer naturfagsundervisningen
Forfatter(e)
Kurt Møller Pedersen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA, 2009 (2), s. 74-78
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.