Forskningsdatabase
Abstract

Projektet har, med sit didaktiske udgangspunkt, fokus på nytænkning af undervisningsorganiseringer og –former, lærer- og elevroller/-funktioner samt mediebrug, og den konkrete anledning er spørgsmålet om, hvordan begrebet innovative kompetencer kan forstås og udvikles i konkrete undervisningskontekster. Otte skoleprojekter udgør den empiriske ramme for denne rapport. Både elevers, læreres og lederes erfaring, som deltagende i skoleprojekterne, har en fremtrædende plads, og deres stemmer høres i forbindelse med deres refleksioner over begrebet innovation og præmisserne for udvikling af elevernes innovative kompetencer i de gymnasiale uddannelser. Projektets intention er således at bidrage med ny viden om, hvilke muligheder konkrete undervisningskontekster kan give den enkelte elev, så denne får de bedste betingelser for at udvikle innovative kompetencer.

Fakta
Titel
Innovative kompetencer og fleksibel organisering af undervisningen
Forfatter(e)
Helle Mathiasen, Majken Leth Gudnitz, Lene Tortzen Bager og Mette Brinch Thomsen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
134
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.