Forskningsdatabase
Abstract

I takt med, at de gymnasiale uddannelser har indført interdisciplinære undervisnings- og opgaveformer, er princippet om det afgrænsede fag og det faste pensum blevet udfordret. Eleverne skal vælge studieretninger, fag, niveauer, temaer, fagelementer og synsvinkler, de skal søge vejledning i udarbejdelsen af de store interdisciplinære opgaver, og de skal arbejde på tværs af fagene. Gennem interview med elever i de gymnasiale afgangsklasser har jeg undersøgt sådanne elementer af den interdisciplinære arbejdsform, og det ser ud til, at der er en sammenhæng mellem elevernes generelle livsrelationer og disse arbejdsformer. De elever, som på det generelle plan har en frihedsrelation til livet, oplever de nye arbejdsformer på en anden måde end de elever, som har en nødvendighedens relation til livet. Hvis livet er præget af frihed, vil man have en tendens til at forfølge egne interesser, mens en tilværelse i nødvendighedens lys meget let kan føre til, at man bliver usikker og reelt bliver ude af stand til at gennemføre det interdisciplinære arbejde.

Fakta
Titel
Interdisciplinære kompetencer mellem frihed og nødvendighed
Forfatter(e)
Lilli Zeuner
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2011 (6), s. 2-4
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.