I takt med, at de gymnasiale uddannelser har indført interdisciplinære undervisnings- og opgaveformer, er princippet om det afgrænsede fag og det faste pensum blevet udfordret. Eleverne skal vælge studieretninger, fag, niveauer, temaer, fagelementer og synsvinkler, de skal søge vejledning i udarbejdelsen af de store interdisciplinære opgaver, og de skal arbejde på tværs af fagene. Gennem interview med elever i de gymnasiale afgangsklasser har jeg undersøgt sådanne elementer af den interdisciplinære arbejdsform, og det ser ud til, at der er en sammenhæng mellem elevernes generelle livsrelationer og disse arbejdsformer. De elever, som på det generelle plan har en frihedsrelation til livet, oplever de nye arbejdsformer på en anden måde end de elever, som har en nødvendighedens relation til livet. Hvis livet er præget af frihed, vil man have en tendens til at forfølge egne interesser, mens en tilværelse i nødvendighedens lys meget let kan føre til, at man bliver usikker og reelt bliver ude af stand til at gennemføre det interdisciplinære arbejde.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Interdisciplinære kompetencer mellem frihed og nødvendighed
Forfatter(e)
Lilli Zeuner
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2011 (6), s. 2-4
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2011
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.