Forskningsdatabase
Abstract

Denne publikation er et af resultaterne af DiDaK-projektet (2017- 2019). Projektet har titlen “Digital Dannelse og Kompetence- udvikling” og er foranlediget af Børne- og Undervisningsministeriet i forbindelse med gymnasiereformen, der blev indgået aftale om 3. juni 2016, med ikrafttrædelse fra skoleåret 2017-2018. Publikationen tager udgangspunkt i det desk-research-arbejde, som blev udviklet i begyndelsen af DiDaK-projektet (Caviglia, Dalsgaard og O’Donovan, 2017), og den nuværende udgave er opdateret ud fra indsigter fra projektet og nye udviklinger i feltets forskning og praksis. Yderligere publikationer Denne publikation er del II ud af i alt tre publikationer i DiDaK- projektet, der på forskellig vis bidrager til skolernes arbejde med digitale kompetencer. De tre dele er: Digitale kompetencer i gymnasiet Introduktion til digitale kompetenceområder Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet Del I fremlægger resultaterne af aktionsforskningsprojektet i DiDaK og tager afsæt i det empiriske materiale indsamlet på skolerne gennem blandt andet interviews og observationsstudier. Del II indeholder en begrebslig rammesætning for digitale kompetenceområder og gennemgår centrale praksisser for digitale kompetencer. Del III indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod skolernes arbejde med digitale kompetencer i undervisningen.

Fakta
Titel
Introduktion til digitale kompetenceområder
Forfatter(e)
Francesco Caviglia og Christian Dalsgaard
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier 2020
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
76
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.