Denne artikel bygger på erfaringerne fra et forsøgs og udviklingsprojekt »Elevkompetencer og Studierefleksion«, der udviklede og afprøvede foto-interviewmetoden som redskab i brobygningen mellem folkeskolen og gymnasiet. Projektet fandt sted i 2004-2005 som et samarbejde mellem fire gymnasieskoler (to hhx, en htx og en stx) og Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, RUC. Det empiriske materiale i artiklen er de refleksioner, som de seks involverede lærere formulerede i det skriveværksted, som var en del af projektet, samt interviews med et udsnit af de 60 involverede elever i 1.g. Foto-interviewmetoden går i al korthed ud på, at eleverne på en aftalt dag medbringer et eller flere foto’s fra deres tid i folkeskolen. Dette sker efter indledende og grundig information om metoden, dens formål samt samtykke om deltagelse. Efter omhyggelig planlægning og forarbejde interviewer læreren så eleverne med udgangspunkt i fotografierne. Interviewene foregår enten enkeltvis eller parvis. Formålet med at anvende metoden er dels at bidrage til elevernes opbygning af en konstruktiv gymnasieidentitet, dels at give lærerne et bedre indblik i de faglige og sociale kompetencer, eleverne bringer med sig ind i gymnasiet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
»Jeg oplever, at jeg kommer tættere på eleven« – om foto-interviews som bidrag til gymnasiearbejdet
Forfatter(e)
Thomas Gitz-Johansen og Kim Rasmussen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
I Gymnasiepædagogik (70)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2008
Unge og uddannelse
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.