Forskningsdatabase
Abstract

Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.” Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjælland og tre i københavnsområdet. Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i september og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen. Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet. I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennemgang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

Fakta
Titel
Klassen spiller ind ‐ klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet
Forfatter(e)
Susanne Murning
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.