Hvordan kan man arbejde med klasserumsledelse og elevinddragelse? Det har en forskergruppe afprøvet i syv forskellige udviklingsprojekter på gymnasiale uddannelser. Udviklingsprojekterne har fra forskellige vinkler, gennem klasserumsledelse og elevinddragelse, arbejdet med nye måder at tænke uddannelse og undervisning, hvor især lærernes rolle som medskaber af en fagligt og socialt inkluderende klasserumskultur har været i fokus. Lærerne tilknyttet de syv udviklingsprojekter peger især på tre faktorer af betydning for de udfordringer de møder i dag, blandt andet er der brug for øget samarbejde mellem lærerne om den enkelte klasse. Lærerne understreger desuden på at der er behov for bedre at kunne rammesætte undervisningen og herunder tydeliggøre forventningerne til eleverne. For de tredje har relationen til eleverne, og lærernes evne til at etablere og opretholde denne, fået større betydning.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Klasserumsledelse og elevinddragelse - Erfaringer fra syv udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser
Forfatter(e)
Camilla Hutters, Astrid Lundby og Noemi Katznelson
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Projektrapport
Omfang, antal sider
88
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.