Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan kan man arbejde med klasserumsledelse og elevinddragelse? Det har en forskergruppe afprøvet i syv forskellige udviklingsprojekter på gymnasiale uddannelser. Udviklingsprojekterne har fra forskellige vinkler, gennem klasserumsledelse og elevinddragelse, arbejdet med nye måder at tænke uddannelse og undervisning, hvor især lærernes rolle som medskaber af en fagligt og socialt inkluderende klasserumskultur har været i fokus. Lærerne tilknyttet de syv udviklingsprojekter peger især på tre faktorer af betydning for de udfordringer de møder i dag, blandt andet er der brug for øget samarbejde mellem lærerne om den enkelte klasse. Lærerne understreger desuden på at der er behov for bedre at kunne rammesætte undervisningen og herunder tydeliggøre forventningerne til eleverne. For de tredje har relationen til eleverne, og lærernes evne til at etablere og opretholde denne, fået større betydning.

Fakta
Titel
Klasserumsledelse og elevinddragelse - Erfaringer fra syv udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser
Forfatter(e)
Camilla Hutters, Astrid Lundby og Noemi Katznelson
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Projektrapport
Omfang, antal sider
88
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.