Kompetencebegrebet bruges til at betegne viden og kunnen, der nok kan handle om arbejdslivet, men i bredere forstand end en bestemt jobfunktion. Kompetence bruges om viden og kunnen, som man kan anvende i forskellige kontekster. Kompetence er integreret i personen og kan rumme aspekter af vilje, moral og personlige måder at gøre tingene på. Introduktionen af kompetencebegrebet rejser flere teoretiske og videnskabelige spørgsmål, bl.a. følgende: Hvad er indholdet i begrebet sammenlignet med beslægtede begreber? Repræsenterer begrebet en ny forståelse, eller er det blot et nyt ord for noget velkendt? Stiller begrebet nye krav til undervisning i forskellige fag og til uddannelsessystemets forskellige dele? Hvad bliver det faktiske resultat af kravet om at beskrive undervisningsmål og indhold i kompetencetermer? Artiklerne i dette skrift fra Institut for curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet giver svar på nogle af disse spørgsmål
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Kompetence og curriculum
Forfatter(e)
Per Fibæk Laursen
Udgiver
Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet
Udgivelse
CURSIV 2006 (1), s. 7-26
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
2
Udgivelsesår
2006
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.