At køn spiller en rolle i de unges uddannelsesvalg er velkendt. Det kan dog være svært at gennemskue, hvilken betydning uddannelses- og erhvervsvejledningen har for det kønnede uddannelsesvalg. Det er en problemstilling, som ser forskellig ud alt efter, hvem man spørger. På baggrund af to cases fra ug.dk, Undervisningsministeriets digitale uddannelsesguide, foretager Sine Lehn-Christiansen en kritisk læsning af uddannelsesguidens kønsspecifikke ordvalg, når den formidler uddannelsesmuligheder til de unge. Formålet med at bruge cases fra ug.dk i artiklen er ikke at sige noget om uddannelsesguiden som vejledningstilbud, men derimod at vise, hvordan køn kan være på spil i vejledningen af unge, også når det ikke formuleres direkte.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Køn og vejledning
Forfatter(e)
Sine Lehn-Christiansen
Udgiver
Center for Ungdomsforskning
Udgivelse
Ungdomsforskning 2010 (3&4), s. 31-38
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2010
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.