Forskningsdatabase
Abstract

At køn spiller en rolle i de unges uddannelsesvalg er velkendt. Det kan dog være svært at gennemskue, hvilken betydning uddannelses- og erhvervsvejledningen har for det kønnede uddannelsesvalg. Det er en problemstilling, som ser forskellig ud alt efter, hvem man spørger. På baggrund af to cases fra ug.dk, Undervisningsministeriets digitale uddannelsesguide, foretager Sine Lehn-Christiansen en kritisk læsning af uddannelsesguidens kønsspecifikke ordvalg, når den formidler uddannelsesmuligheder til de unge. Formålet med at bruge cases fra ug.dk i artiklen er ikke at sige noget om uddannelsesguiden som vejledningstilbud, men derimod at vise, hvordan køn kan være på spil i vejledningen af unge, også når det ikke formuleres direkte.

Fakta
Titel
Køn og vejledning
Forfatter(e)
Sine Lehn-Christiansen
Udgiver
Center for Ungdomsforskning
Udgivelse
Ungdomsforskning 2010 (3&4), s. 31-38
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.