Forskningsdatabase
Abstract

Nationale og internationale studier viser, at unges faglige trivsel falder på de gymnasiale uddannelser, og både forskere, uddannelsesinstitutioner og elever efterspørger undervisningsmiljøer, der reducerer tempo og fokus på præstation. Denne artikel undersøger, hvordan en tværgående indsats fra forskellige forskningsfelter kan bidrage med nye løsninger ved at anvende eksisterende viden fra sundhedsforskning i kreativ skrivning til forsøg med skrivegruppeinterventioner i gymnasiet. Artiklens formål er således at undersøge, hvordan skrivemetoder, som anvendes inden for psykiatrien, kan tilpasses og udvikles i en uddannelsesmæssig kontekst i gymnasiet. Artiklen baserer sig på et pilotstudie i en Ph.d.-afhandling, der undersøger effekten af sådanne skriveinterventioner på elevernes trivsel. Analyserne bygger på kvalitative interviews af gymnasieelever i alderen 18-20 år; i alt 10 gruppeinterviews og 14 deltagerobservationer. Analysen i artiklen viser, at præstationsmønstre i undervisningsrummet er dybt forankrede, da både elever og undervisere har svært ved at undslippe det præstationsorienterede fokus, som begrænser deltagelsen i de kreative processer af frygt for at begå fejl og ikke leve op til forventninger og målsætninger. Dette kalder på en mere metodisk indføring i og ritualisering af det kreative skriverum. Ud fra et elevperspektiv viser analysen, hvordan denne ritualisering kan tage sig ud, og hvad der er centralt for at skabe et rum, som adskiller sig substantielt fra de undervisningsrum eleverne er vant til, hvor præstationer er i fokus. Nøgleord: kreativ skrivning, gymnasial uddannelse, præstationskultur, ritualer, faglig trivsel.

Fakta
Titel
Kreativ skrivning og ritualisering af præstationspraksisser i gymnasiet
Forfatter(e)
Sidsel Katrine Toft Christensen
Udgiver
Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning
Udgivelse
ISSN 1502-7759; 2535-8162
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
17
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.