Nationale og internationale studier viser, at unges faglige trivsel falder på de gymnasiale uddannelser, og både forskere, uddannelsesinstitutioner og elever efterspørger undervisningsmiljøer, der reducerer tempo og fokus på præstation. Denne artikel undersøger, hvordan en tværgående indsats fra forskellige forskningsfelter kan bidrage med nye løsninger ved at anvende eksisterende viden fra sundhedsforskning i kreativ skrivning til forsøg med skrivegruppeinterventioner i gymnasiet. Artiklens formål er således at undersøge, hvordan skrivemetoder, som anvendes inden for psykiatrien, kan tilpasses og udvikles i en uddannelsesmæssig kontekst i gymnasiet. Artiklen baserer sig på et pilotstudie i en Ph.d.-afhandling, der undersøger effekten af sådanne skriveinterventioner på elevernes trivsel. Analyserne bygger på kvalitative interviews af gymnasieelever i alderen 18-20 år; i alt 10 gruppeinterviews og 14 deltagerobservationer. Analysen i artiklen viser, at præstationsmønstre i undervisningsrummet er dybt forankrede, da både elever og undervisere har svært ved at undslippe det præstationsorienterede fokus, som begrænser deltagelsen i de kreative processer af frygt for at begå fejl og ikke leve op til forventninger og målsætninger. Dette kalder på en mere metodisk indføring i og ritualisering af det kreative skriverum. Ud fra et elevperspektiv viser analysen, hvordan denne ritualisering kan tage sig ud, og hvad der er centralt for at skabe et rum, som adskiller sig substantielt fra de undervisningsrum eleverne er vant til, hvor præstationer er i fokus. Nøgleord: kreativ skrivning, gymnasial uddannelse, præstationskultur, ritualer, faglig trivsel.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Kreativ skrivning og ritualisering af præstationspraksisser i gymnasiet
Forfatter(e)
Sidsel Katrine Toft Christensen
Udgiver
Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning
Udgivelse
ISSN 1502-7759; 2535-8162
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
17
Udgivelsesår
2024
Unge og uddannelse
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.