Denne artikel bygger på analyser fra evalueringsarbejdet i forbindelse med "Projekt Samtidskunst og Unge" og sætter dem ind i en bredere teoretisk og aktuel samfundsmæssig ramme. Den bygger også videre på analyser i forbindelse med et forskningsprojekt om produktionsskolernes pædagogik, hvor vi først anvendte termen ‘æstetiske læreprocesser’ (Larsen, L., & Larsen, K. 1997. Larsen, K. & Larsen, L. 1998. Larsen, L. 2001). Artiklen slutter med en henvisning til andre ungdomsuddannelser end det almene gymnasium. Der er altså tale om en generel pædagogisk og læreprocesteoretisk artikel, der søger at give et bidrag til planlægning af undervisning i det almene gymnasium og ungdomsuddannelserne generelt – i et samfund der i disse år er præget af modsætningsfyldte økonomiske og kulturelle moderniseringsprocesser, og hvor arbejdsmarkedet rummer såvel jobs med opsplittet, kontrolleret og tendentielt dekvalificeret arbejde (fx arbejde i social-, sundheds- og undervisningssektoren) som jobs, hvor der efterspørges ‘kreative’ og ‘innovative’ kvalifikationer.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Kreativitet, æstetiske læreprocesser og erfaring – om samtidskunst i udviklingsarbejdet i gymnasiet
Forfatter(e)
Kirsten Larsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, (70)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
26
Udgivelsesår
2008
Praktisk-æstetiske fag
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.