Forskningsdatabase
Abstract

Gymnasiereformen, globalisering og fremkomsten og anvendelsen af it i undervisningen stiller på ny en række af de pædagogiske grundlagsspørgsmål: Hvad skal der undervises i? Hvordan skal der undervises? Hvad skal de lærende have ud af undervisningen? Hvilke materialer skal man bruge i undervisningen? Det er væsentligt at rette blikket mod læremidlerne, både de traditionelle og de it baserede, idet de medierer fagligheden og indgår i grundlaget for de didaktiske valg. Arbejdet med herværende projekt kan placeres indenfor kategorierne produktorienteret og anvendelsesorienteret forskning. Afrapporteringen foregår i to tempi og former. Den første, som foreligger her, sker som en afrapportering af en evaluering af nogle konkrete læremidler. Evalueringen har fokus på produkterne og er elevernes og lærernes evaluering. Afrapporteringen bærer præg af dette fokus, idet det er lærernes og elevernes opfattelser af de pågældende læremidler, som udtrykkes gennem citater, hvor der ikke foretages en egentlig analyse. Derfor kan rapporten forekomme noget citationstung.

Fakta
Titel
Læremidler - evaluering af læremidler i det almene gymnasium
Forfatter(e)
Flemming B. Olsen
Udgiver
Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
106
Udgivelsesår
2005

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.