Gymnasiereformen, globalisering og fremkomsten og anvendelsen af it i undervisningen stiller på ny en række af de pædagogiske grundlagsspørgsmål: Hvad skal der undervises i? Hvordan skal der undervises? Hvad skal de lærende have ud af undervisningen? Hvilke materialer skal man bruge i undervisningen? Det er væsentligt at rette blikket mod læremidlerne, både de traditionelle og de it baserede, idet de medierer fagligheden og indgår i grundlaget for de didaktiske valg. Arbejdet med herværende projekt kan placeres indenfor kategorierne produktorienteret og anvendelsesorienteret forskning. Afrapporteringen foregår i to tempi og former. Den første, som foreligger her, sker som en afrapportering af en evaluering af nogle konkrete læremidler. Evalueringen har fokus på produkterne og er elevernes og lærernes evaluering. Afrapporteringen bærer præg af dette fokus, idet det er lærernes og elevernes opfattelser af de pågældende læremidler, som udtrykkes gennem citater, hvor der ikke foretages en egentlig analyse. Derfor kan rapporten forekomme noget citationstung.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Læremidler - evaluering af læremidler i det almene gymnasium
Forfatter(e)
Flemming B. Olsen
Udgiver
Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
106
Udgivelsesår
2005
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.