Forskningsdatabase
Abstract

Formålet med denne artikel er at adressere lærernes rolle, når de underviser i teknologifaget på Teknisk Gymnasium (htx). Herunder hvordan denne rolle udtrykkes i praksis, hvor brugen af Problembaseret læring (PBL) eller udvalgte PBL-principper anerkendes som en stærk undervisningsmetode. Derudover er det vores intention at diskutere lærerrollen i relation til de studerendes parathed der udvikler sig fra første til tredje studieår. Dette skal ses i forhold til; udviklingen af ​​elevernes PBL-forståelse, den kognitive parathed af de studerende og klasseværelse dynamik. I undersøgelsen af lærernes rolle i teknologifaget på htx, observerede vi i to forskellige klasser, på to forskellige skoler i løbet af en projektperiode.  Efterfølgende drøftede vi vores fund med lærerne. I relation til lærernes rolle identificerede vi en række opgaver, som lærerne dagligt skal håndtere, når de underviser i dette fag. Disse er med til at placere lærerne i en rolle, hvor hybride færdigheder er påkrævet. Hybride færdigheder der både kræver tekniske og ikke-tekniske færdigheder. Desuden har vi også fundet, at lærerens rolle og opgaver ændres løbende fra en mere lærerstyret rolle til en mere elev-centreret facilitator rolle. Dette sker som eleverne udvikler deres færdigheder fra første år til tredje studieår.

Fakta
Titel
Lærerens rolle i en PBL- undervisningsproces
Forfatter(e)
Mette Møller Jeppesen, Henrik Worm Routhe, Rikke Slot Kristensen og Jutta Prip
Udgiver
Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Educate for the future: PBL, Sustainability and Digitalisation 2020.
Genre
Artikel i antologi
Omfang, antal sider
14
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.