Denne lærererfaringsbog er redigeret af forskerne på ROK-projektet Lea Lund og Mette Boie og indeholder to dele. I bogens første del præsenterer forskningsleder, Lea Lund, den teoretiske baggrund for ROK-projektet, for at give læseren den ramme, som lærerne ofte tænker ud fra, når de beskriver deres aktioner i klasserne i bogens anden del. I bogens første del fremlægges således kort ROK-projektets elementer og projektets forståelse af relationskompetence og klasseledelse samt The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB), der ligger bag udviklingen af spørgeskemaet: Questionnaire on Teachers Interaction (QTI)3, som også er et element af ROK-projektet. Bogens anden del indeholder 14 inspirerende kapitler skrevet af ROK-projektets lærere. Hvert kapitel afsluttes med lærerens gode råd. Kapitlerne er inddelt i fem temaer: Styring og rammer Den gode timestart Elevmotivation og positivt læringsmiljø Klasserummets fysiske muligheder QTI – erfaringer fra et lærerperspektiv Lærerne har fået til opgave at skrive om deres erfaringer til andre gymnasielærere. Lærerne har selv valgt fokus, og derudfra er der opstået ovenstående fem temaer. Lærerne videregi- ver heri både udfordringer og succesoplevelser samt gode råd fra deres deltagelse i ROK- projektet, som forhåbentligt kan støtte og inspirere andre lærere, der har fokus på det rela- tionspædagogiske arbejde og klasserumsledelse i gymnasiet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Lærererfaringer og gode råd. Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt
Forfatter(e)
(red.) Lea Lund og Mette Boie
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM)
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
103
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.