Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten har fokus på rektorernes rolle i det almene gymnasium. Den behandler, hvordan rektorerne vurderer deres vilkår og rammer for ledelse, og hvad de betragter som udfordringer i forbindelse med ledelse af gymnasiet. Med gymnasiereformen i 2005 og gymnasiets overgang til selveje efter strukturreformen i 2007 fik rektorerne nye opgaver og nye vilkår for ledelse. Med selvejet fulgte bl.a. opgaver inden for drift, økonomi og samarbejde med en bestyrelse om ledelsen af gymnasiet. Disse opgaver har rektorerne styr på, og både rektorer og bestyrelsesformænd vurderer, at deres samarbejde styrker gymnasiet. Men der udestår endnu en stor udviklingsopgave, der handler om ledelse af den faglig-pædagogiske udvikling af gymnasiets kerneydelse: undervisningen.

Fakta
Titel
Ledelse af et gymnasium i forandring
Forfatter(e)
Tine Holm
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
124
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.