Rapporten har fokus på rektorernes rolle i det almene gymnasium. Den behandler, hvordan rektorerne vurderer deres vilkår og rammer for ledelse, og hvad de betragter som udfordringer i forbindelse med ledelse af gymnasiet. Med gymnasiereformen i 2005 og gymnasiets overgang til selveje efter strukturreformen i 2007 fik rektorerne nye opgaver og nye vilkår for ledelse. Med selvejet fulgte bl.a. opgaver inden for drift, økonomi og samarbejde med en bestyrelse om ledelsen af gymnasiet. Disse opgaver har rektorerne styr på, og både rektorer og bestyrelsesformænd vurderer, at deres samarbejde styrker gymnasiet. Men der udestår endnu en stor udviklingsopgave, der handler om ledelse af den faglig-pædagogiske udvikling af gymnasiets kerneydelse: undervisningen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Ledelse af et gymnasium i forandring
Forfatter(e)
Tine Holm
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
124
Udgivelsesår
2012
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.