Forskningsdatabase
Abstract

I artiklen vil jeg argumentere for, at man i gymnasiet bør reformere de traditionelle lektieformer, hvor læreren anvender lærebogen. Argumentationen er en erkendelse af, at de traditionelle læselektier er gammeldags i den forstand at de ikke er i overensstemmelse med de didaktiske tanker vi har for undervisningen i gymnasiet. Hvis der ikke er en overensstemmelse mellem de didaktiske overvejelser læreren gør sig både i forbindelse med undervisning og elevernes lektier, så understøttes eleverne ikke i at udvikle en meningsforståelse af det at gå i skole og i at have en  positiv oplevelse af læring.

Fakta
Titel
Lektiers betydning for elevers læring
Forfatter(e)
Flemming B. Olsen
Udgiver
Religion
Udgivelse
Religion 2011 (4), s. 6-12
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.