Forskningsdatabase
Abstract

Internet og tv, film, radio og trykte medier befordrer tilsammen en refleksiv almendannelse, der er afgørende for at kunne begå sig i en globaliseret verden. Medierne befordrer ligeledes konkrete kundskaber, der er afgørende for at kunne handle samfunds- og erhvervsmæssigt i en fremtid, der i stadig stigende grad baseres på håndtering af tegn. Medierne er derfor centrale for både gymnasiets almendannende og studieforberedende formål og bør være mål og midler for læring i fremtidens gymnasium ud fra en ”andethedens pædagogik”.

Fakta
Titel
Medier – dannelse og uddannelse
Forfatter(e)
Kirsten Drotner
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.