Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen omhandler professionalisering af gymnasielærere, mere konkret deres måde at indgå i teamsamarbejde og praktisere den overgang fra privatpraktiserende lærer til teamlærer, som ønskes i forlængelse af den seneste (2005) reform af gymnasiet. Artiklen indeholder en række cases, som giver forskellige billeder på lærernes måde at imødekomme – eller ikke imødekomme – team-tanken – fra det kreative team til det mere instrumentelle team.

Fakta
Titel
Mellem kreativitet og instrumentalisering: Om professionalisering og handlestrategier i undervisningen
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik nr. 66, s. 69-93
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.