Forskningsdatabase
Abstract

Diskussionerne om relevansen af IT i gymnasiet - og i uddannelsessystemet mere generelt, kan ifølge forsker Nikolaj Frydensbjerg Elf karakteriseres ud fra tre udviklingstendenser: Der er en udvikling fra at have fokus på adgang til IT til fokus på anvendelse af IT. Diskussionerne bevæger sig fra fokus på IT-pædagogiske problemstillinger til et fokus på IT-didaktiseringer i fag. Diskussionerne flytter sig fra en relativt ukritisk omfavnelse af alle nye teknologier, som ofte tog store overskrifter i massemedierne under slagord som informationstidsalderen og digitale indfødte, til en mere kritisk og nuanceret refleksion tæt på praksis over de muligheder og også umuligheder, som IT tilbyder i pædagogiske og didaktiske sammenhæng for lærere og elever.

Fakta
Titel
Mobilens (u)muligheder - Forskningsafrapportering af forsøgs- og udviklingsprojektet M-læring i gymnasiet ved IBC Kolding
Forfatter(e)
Nikolaj Frydensbjerg Elf
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, nr. 87
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
170
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.