Diskussionerne om relevansen af IT i gymnasiet - og i uddannelsessystemet mere generelt, kan ifølge forsker Nikolaj Frydensbjerg Elf karakteriseres ud fra tre udviklingstendenser: Der er en udvikling fra at have fokus på adgang til IT til fokus på anvendelse af IT. Diskussionerne bevæger sig fra fokus på IT-pædagogiske problemstillinger til et fokus på IT-didaktiseringer i fag. Diskussionerne flytter sig fra en relativt ukritisk omfavnelse af alle nye teknologier, som ofte tog store overskrifter i massemedierne under slagord som informationstidsalderen og digitale indfødte, til en mere kritisk og nuanceret refleksion tæt på praksis over de muligheder og også umuligheder, som IT tilbyder i pædagogiske og didaktiske sammenhæng for lærere og elever.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Mobilens (u)muligheder - Forskningsafrapportering af forsøgs- og udviklingsprojektet M-læring i gymnasiet ved IBC Kolding
Forfatter(e)
Nikolaj Frydensbjerg Elf
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, nr. 87
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
170
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.