Denne artikel handler om erfaringer fra de seneste 5 års udviklingsarbejder på en række danske gymnasieskoler. Der sættes fokus på sammenhængen mellem moderniseringsdiskursen, bl.a. fremført af Undervisningsministeriet, og lærerbevidstheden, som den kommer til udtryk i en periode præget af politisk forandringsvilje. Artiklen opsummerer, diskuterer og perspektiverer på baggrund af to større undersøgelser, som artiklens forfatter har medvirket til, nemlig Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence (2002) og Udviklingstendenser i det almene gymnasium (2003). De benyttede citater stammer fra ovennævnte rapporter og bruges her til at eksemplificere de typiske positioner og diskurser, undersøgelserne har afdækket.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Modernitetsdiskurs og lærerbevidsthed
Forfatter(e)
Steen Beck
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 47, s. 9-38
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
30
Udgivelsesår
2004
Uddannelse og samfund
Almen didaktik og pædagogik
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.