The Danish upper secondary school is since 2005 undergoing a hyper complex process of modernization where new organizational forms, teacher-student roles and principles of management are introduced. The process is set off most directly by the new “gymnasiereform”. This article explores the implementation of that reform by focusing on how it is interpreted locally and put into practice by the headmasters of two different schools. On basis of that, the article discusses the consequences which different ways of interpreting and managing the reform might have for the students — how do they understand, recognize and practice the new pedagogical discourses and constructions of students that the headmasters are co-shaping? The theoretical and methodological approach of the article is based on Basil Bernstein’s sociology of education. Empirically the article draws on interviews with the headmasters under analysis.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Modernization of upper secondary school in Denmark
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
SAGE Publications
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
20
Udgivelsesår
2008
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.