Forskningsdatabase
Abstract

"Når gymnasiet er en fremmed verden handler om livet i gymnasiet, som det opleves af den enkelte elev. Bogen bygger på interview med 135 elever fra det almene gymnasium, hhx, htx og hf, hvor de fortæller om deres erfaringer med hverdagen i gymnasiet: undervisningen, lektierne, det sociale liv. Bogens analyser af elevernes fortællinger giver en forståelse af, hvad der sker i mødet mellem de unge og gymnasiet. Bogen sætter særligt fokus på de gymnasieelever, hvis forældre ikke selv har gået i gymnasiet – de gymnasiefremmede elever. Den belyser de vanskeligheder, disse elever har med gymnasiet, ikke mindst vanskeligheder med at forstå, hvilke krav man skal leve op til, at forstå lærerens sprog, og at forstå, hvordan man bliver en god gymnasieelev. Når gymnasiet er en fremmed verden giver konkrete anbefalinger til hvordan lærere, skoleledelse og det politisk-administrative system kan skabe bedre muligheder for at eleverne – og ikke mindst de gymnasiefremmede elever – kan gennemføre gymnasiet med et godt personligt og fagligt udbytte. Bogen kan give elever og forældre en forståelse af, hvad det er, de unge møder i gymnasiet, mens forskere og studerende inden for pædagogik, uddannelsesforskning og sociologi kan læse den som en konkret analyse af, hvordan reproduktionen af social ulighed opleves af dem, den rammer."

Fakta
Titel
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning & Aase B. Ebbensgaard
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet; Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet (DPU); Institut for Pædagogik, Filosofi og Religionsstudier, Syddansk Univeristet
Udgivelse
Samfundslitteratur
Genre
Bog
Omfang, antal sider
234
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.