Forskningsdatabase
Abstract

I dette kapitel ser vi på den del af elevernes oplevelser, som knytter sig til undervisningens indhold og bedømmelsen af elevernes faglige arbejde. Som det vil fremgå, hænger de interviewede elevers oplevelser af fagene og af bedømmelsen i vid udstrækning sammen med deres oplevelse af undervisningen, af lærerne og af deres forestillinger om, hvilken uddannelse de er på, og hvad de skal bagefter. Tilsvarende har deres opfattelse af den faglige side af skolen sammenhæng med den måde, de forvalter deres lektier på, f.eks. med hensyn til, hvad der bliver prioriteret. Kapitlet har to hovedfokuspunkter. Det første er elevernes oplevelser af fagene, fagenes indhold og relevans, og hvad som opfattes svært eller let ved de enkelte fag. Det andet er elevernes oplevelser med bedømmelse af deres faglige niveau, først og fremmest i form af karakterer, og deres forståelse af, hvilke kriterier der lægges til grund for bedømmelsen. Her indgår også elevernes fortællinger om, hvad karakterer og bedømmelse gør ved dem.

Fakta
Titel
Når Gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 2: Fag, kriterier og karakterer
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
32
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.