I dette kapitel ser vi på den del af elevernes oplevelser, som knytter sig til undervisningens indhold og bedømmelsen af elevernes faglige arbejde. Som det vil fremgå, hænger de interviewede elevers oplevelser af fagene og af bedømmelsen i vid udstrækning sammen med deres oplevelse af undervisningen, af lærerne og af deres forestillinger om, hvilken uddannelse de er på, og hvad de skal bagefter. Tilsvarende har deres opfattelse af den faglige side af skolen sammenhæng med den måde, de forvalter deres lektier på, f.eks. med hensyn til, hvad der bliver prioriteret. Kapitlet har to hovedfokuspunkter. Det første er elevernes oplevelser af fagene, fagenes indhold og relevans, og hvad som opfattes svært eller let ved de enkelte fag. Det andet er elevernes oplevelser med bedømmelse af deres faglige niveau, først og fremmest i form af karakterer, og deres forståelse af, hvilke kriterier der lægges til grund for bedømmelsen. Her indgår også elevernes fortællinger om, hvad karakterer og bedømmelse gør ved dem.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Når Gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 2: Fag, kriterier og karakterer
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
32
Udgivelsesår
2009
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.