Når eleverne taler om undervisning, fylder læreren som person meget. Eleverne vurderer lærerens stil som f.eks. kedelig, spændende eller sjov. De bemærker, om de får mulighed for selv at arbejde med stoffet, og ikke mindst er de opmærksomme på, om læreren viser interesse for dem som personer. Hvordan eleverne end bedømmer et fags relevans, og dermed deres interesse for det, er lærerens faglige og menneskelige kvaliteter afgørende. Faget eller indholdet i sig selv synes ikke at være særligt påtrængende for mange elever (jf. foregående kapitel). Elever har forståeligt nok svært ved at skelne mellem lærer, undervisning og læring i interviewene. I dette kapitel adskiller vi alligevel begreberne og sætter fokus på elevernes fortællinger om ’god’ og ’dårlig’ undervisning, dernæst på deres oplevelser i forbindelse med at deltage i undervisningen, og endelig – og ikke mindst – på sprogets betydning for kvaliteten af læring. Ved at sætte et særligt fokus på undervisningsformer, læreren og læringsmiljøet hver for sig, bliver det mere synligt, hvordan disse elementer i skolen har betydning for de gymnasiefremmedes muligheder og vanskeligheder i de gymnasiale uddannelser.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Når Gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 3: Undervisning, sprog og deltagelse
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
31
Udgivelsesår
2009
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.