I dette kapitel vil vi ud fra elevernes fortællinger pege på nogle forhold i hjemmet, som påvirker de gymnasiefremmede elevers skolesituation. Vi vil se på elevernes prioritering af tid og aktiviteter. At vælge er nødvendigt for at få hverdagsliv og skoleliv til at hænge sammen. Hvordan forvalter eleverne for eksempel de mange lektier i forhold til hjemme- og fritidslivet? Vi behandler også elevernes mulighed for lektiehjælp og faciliteter i den forbindelse. Endelig kommer vi ind på, hvad eleverne fortæller om forældrenes opbakning til deres uddannelse. Men vi vil indlede med at belyse, hvad eleverne siger om deres mål med gymnasieuddannelsen, og hvorfor de har valgt den pågældende ungdomsuddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Når gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 6: Hjemme- og fritidsliv
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
36
Udgivelsesår
2009
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.