Forskningsdatabase
Abstract

I dette afsluttende kapitel vil vi pege på nogle handlemuligheder, som vil kunne bidrage til at forbedre de gymnasiefremmede elevers muligheder for at klare sig i gymnasiet. Vi sætter fokus på tre punkter: 1) At forbedre elevernes muligheder for at forstå, hvad der foregår i gymnasiet, og for at kunne deltage i undervisningen. 2) At forbedre lærernes muligheder for at få indsigt i, hvordan eleverne forstår undervisningen, og hvilke vanskeligheder eleverne møder 3) At bidrage til at skabe et frugtbart og støttende læringsmiljø. Udgangspunktet for vores ideer og anbefalinger er, at det er nødvendigt at sætte ind flere steder, hvis de gymnasiefremmede elevers faglige og personlige udbytte skal øges. Samtidig må flere parter være involveret.

Fakta
Titel
Når gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 7: Opsamling og handlemuligheder
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.