Forskningsdatabase
Abstract

AI i gymnasiet er et øjebliksbillede af, hvordan en ny teknologi lander i en praksis, og hvad det afføder af tanker. Men AI i gymnasiet er også en praktisk guide, der introducerer og udforsker anvendelsen af kunstig intelligens (artificial intelligence, AI) i den danske gymnasieskole i et 360-graders perspektiv set med leder-, forsker-, forlags- og især underviserbriller. Gennem konkrete eksempler fra 11 danske gymnasielærere inviteres læseren med inden for i såvel humanistiske som samfunds- og naturvidenskabelige fag og kommer helt tæt på, hvordan AI anvendes i blandt andet dansk, matematik, filosofi, engelsk og billedkunst. Bogens forfatter har desuden interviewet centrale fagpersoner på området, blandt andre professorerne Vincent F. Hendricks, Ane Qvortrup, Jan Damsgaard og Ole Winther, strategidirektør Lisbeth Knudsen, forlagsdirektør Morten Blichfeldt Andersen samt forsker Jens Ulrik Hansen, der er medforfatter på kapitel 7. Disse interviews kan tilgås via QR-koder i bogen. AI i gymnasiet henvender sig til og er et must for alle med interesse for den danske gymnasieskole.

Fakta
Titel
Ned i de tekniske detaljer i AI i gymnasiet
Forfatter(e)
Jens Ulrik Hansen, Sine Zambach
Udgiver
Praxis
Udgivelse
ISBN 9788729013600; 9788729014348
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
22
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.