I mange år har frafaldet inden for ungdoms- og voksenuddannelserne, herunder VUC været forsøgt mindsket. På trods af dette er der stadig et ganske betydeligt frafald. Ikke mindst med hensyn til den nye målgruppe, ’unge voksne’, som er vanskelig at fastholde. Frafald er resultatet af en beslutningsproces, der ofte sker over et stykke tid og i almindelighed ikke som en pludselig beslutning. Der er mange årsager til frafald, eksterne såvel som interne, ofte i en kombination. Det er en grundantagelse i projektet, at de interne årsager til frafald er et samspil mellem kursisternes forudsætninger, underviserens socialpædagogiske kompetencer, undervisningen, hvor læringsmiljøet er en hovedfaktor, samt uddannelseskulturen på institutionen. Projektets umiddelbare formål er at nedbringe fravær og frafald på VUC på AVU og HF/STK, uden at det går ud over undervisningens kvalitet. Det sker gennem igangsættelse af konkrete aktiviteter, der antages at forbedre læringsmiljøet. Væsentlige forudsætninger i denne udvikling er såvel lærernes socialpædagogiske kompetence som udvikling af ledelsens kompetence. Projektets langsigtede formål er at aktualisere og forøge denne viden. Der arbejdes ud fra begrundede antagelser om, at følgende forhold vil nedbringe fravær og frafald: Udvikling af lærernes socialpædagogiske kompetence Udvikling af læringsmiljø, der bygger på social ansvarlighed Fokus på den enkelte kursists forudsætninger og studieproces Udvikling af incitamenter på institutionen til at understøtte lærernes fokus på fastholdelse
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Nye lærerroller på VUC – Øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
Forfatter(e)
Bjarne Wahlgren, Kristina Mariager-Anderson og Sia Hovmand Sørensen
Udgiver
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
106
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.