Forskningsdatabase
Abstract

Dette etnografiske studie undersøger modstand og tilhørsforhold blandt farvede elever på et overvejende hvidt dansk forstadsgymnasium. Med fokus på deres forsamling omkring en sofa i skolens raceopdelte cafeteria udfordrer denne undersøgelse politiske diskurser, der indrammer farvede studerende som selvsegregationistiske. Ved hjælp af rumlige rundvisningsinterviews og etnografiske observationer nuancerer denne artikel elevernes modstand og fremhæver hverdagspraksisser med samfundsopbygning og institutionel kritik som omsorg. Sofaen i kantinen er et symbolsk sted for tilhørsforhold og støtte, hvor farvede elever artikulerer operationaliseringen af race og hvidhed i skolen. Centralt i denne analyse er hooks' (1990) begreb om hjemsted, der indrammer sofaen som et sted for relationalitet og fælles produktion af viden. Papiret understreger de studerendes handlekraft i at kritisere strukturel racisme i uddannelse, og giver indsigt i begrænsningerne ved institutionel (pleje) praksis og dermed kontrerer bidrage til viden om inkluderende skolerum fra elevernes perspektiv.

Fakta
Titel
Omsorg som modstand: Racialisering og hjemstedsskabelse i et dansk gymnasium
Forfatter(e)
Tringa Berisha
Udgiver
Routledge
Udgivelse
Race, etnicitet og uddannelse, ISSN 1361-3324; 1470-109X
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.