Forskningsdatabase
Abstract

I dette hæfte kan man læse om resultatet af evalueringen af overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, offentliggjorde i efteråret 2001. I evalueringen undersøger vi derfor hvad skolerne gør for at styrke elevernes lyst og evne til at vælge og gennemføre en videregående uddannelse. Vi har spurgt uddannelserne hvordan de ser på sig selv, og undersøgt hvordan deres profil, vejledning, arbejds- og prøveformer fungerer i forhold til videregående uddannelse. Desuden har vi spurgt eleverne hvad de mener. Hvorfor har de egentlig valgt hhx eller htx? Hvordan svarer uddannelsen til deres forventninger? Og hvad er deres planer efter eksamen? Disse planer og holdninger sammenlignes endelig med dimittendernes uddannelsesvalg. Vi har således undersøgt hvor mange der læser videre, hvad de læser – og hvordan de har oplevet overgangen til videregående uddannelse.

Fakta
Titel
Overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse
Forfatter(e)
Bo Söderberg
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
35
Udgivelsesår
2001

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.