Forskningsprojektet fokuserer på overgangsproblemstillinger iagttaget gennem uddannelsessystemet fra grundskolen over gymnasiet til universitetet i et alment didaktisk og fagdidaktisk perspektiv. Konklusionerne giver bud på, hvilke tiltag uddannelsessystemet kunne vælge at foretage. Projektets intention er at give inspiration til nye tiltag, og de seks præsenterede cases skal ses som kilde til konkrete pædagogiske og didaktiske refleksioner med henblik på udvikling af en overgangsfaciliterende fagdidaktik og almen didaktik. De seks cases, der er inkluderet i projektet, omhandler rammerne for sammenhæng og progression og bud på hvordan, der kan skabes sammenhæng og progression mellem uddannelsesinstitutionerne dels i de grundlæggende fag som fx matematik, naturfag, fransk, tysk og engelsk, dels med hensyn til it-anvendelse og it-faglighed. Bettina Dahl Søndergaard, Aarhus Universitet Camilla Kølsen, de Wit Alexandra Instituttet Christina Blach, Aarhus Universitet Dorte Ågård, Aarhus Universitet Finn Hoe Bendixen, Center for Uformel Læring/Danmark Hanne Leth Andersen, Aarhus Universitet Karsten Enggaard, Center for Anvendt Naturfagsdidaktik, VIAUC Lena Lindenskov, Aahus Universitet Morten Misfeldt, Aarhus Universitet Annemarie Møller Andersen, Aarhus Universitet Helene Sørensen, Aarhus Universitet
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Overgangsproblematikker i uddannelsessystemet
Forfatter(e)
Helle Mathiasen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus universitet & Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
36
Udgivelsesår
2009
Uddannelse og samfund
Humaniora og samfundsfag
STEM-fag
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.