Projektets overordnede problemstilling var at afdække de overgangsproblemer, man som elev og lærer kan konstatere, at der findes mellem grundskole og gymnasiale uddannelser både generelt og fagspecifikt inden for fagene engelsk, dansk og matematik. Desuden er det målet med rapporten at diskutere baggrunden for problemerne og fremlægge mulige løsningsforslag. Det er imidlertid væsentligt at bemærke, at en del af projekterne har lagt vægt på at afdække overgangsproblemerne for deres elever og skoler, samtidigt med at de har udviklet og i nogle tilfælde afprøvet løsningsmodeller. I flere tilfælde er der udviklet ideer eller egentlige materialer, som har kunnet afprøves efter projekternes afslutning. Hovedvægten i denne rapport kommer til at ligge på en yderligere afdækning af overgangsproblemerne og en diskussion af nogle af de ideer, som har været udviklet og diskuteret i projekterne. Det er derimod ikke muligt at konkludere endeligt om effekten af bestemte tiltag.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Overgangsproblemer mellem grundskole og gymnasium i fagene dansk, matematik og engelsk
Forfatter(e)
Aase Bitsch Ebbensgaard, Jens Christian Jacobsen og Lars Ulriksen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
IND's skriftserie, 2014 (37)
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
118
Udgivelsesår
2014
Humaniora og samfundsfag
Sprogfag
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.