Forskningsprojektet fokuserer på overgangsproblemstillinger iagttaget gennem uddannelsessystemet fra grundskolen over gymnasiet til universitetet i et alment didaktisk og fagdidaktisk perspektiv. Konklusionerne giver bud på, hvilke tiltag uddannelsessystemet kunne vælge at foretage. Projektets intention er at give inspiration til nye tiltag, og de seks præsenterede cases skal ses som kilde til konkrete pædagogiske og didaktiske refleksioner med henblik på udvikling af en overgangsfaciliterende fagdidaktik og almen didaktik. Formålet med undersøgelsen i case 2 er at undersøge brugen og kommunikationen af faglige og studiemæssige forudsætninger i overgangen mellem grundskole og stx i relation til matematik og naturvidenskab med henblik på 1) at udpege opmærksomhedspunkter for grundskole og stx, og 2) at opstille forslag til hvordan gymnasiet i højere grad drager nytte af elevernes forudsætninger og kvalificerer elevers motivation og læring inden for undervisning og uddannelse med matematik og naturfag.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet, case 2: Progression i matematik og naturvidenskab fra grundskole til stx - hvordan kan det blive helt forkert i gymnasiet at bruge det, man har lært?
Forfatter(e)
Lena Lindenskov, Karsten Enggaard, Annemarie Møller Andersen og Helene Sørensen
Udgiver
Aarhus Universitet
Udgivelse
Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet, s. 45-80
Genre
Bidrag til forskningsrapport
Omfang, antal sider
36
Udgivelsesår
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.