Forskningsdatabase
Abstract

Denne rapportoversigt omhandler de 28 fagrapporter, der blev udarbejdet af en lang række gymnasielærere i 2009-2010 for UVM, som en del af et projekt om gymnasiefremmede. Rapporterne findes på UVM’s hjemmeside (pr 15-09-2010). Oversigten er tænkt som et inspirations – og arbejdsredskab, der kan lette overblikket over rapporternes mange konstruktive ideer til at udvikle undervisningsfagligheden i de gymnasiale fag med specielt blik på de gymnasiefremmedes muligheder for at finde sig til rette og få større udbytte af undervisningen. Alle 28 rapporter er i det efterfølgende sammenfattet i kortere eller længere ’abstracts’, så man hurtigt kan orientere sig om, hvor man kan finde inspiration til netop ens eget emne/projekt. For hver rapport har vi så vidt muligt noteret: (1) Fag, skoleform og evt. niveau, (2) Rapportens arbejdsgruppe og forfattere, (3) Problemstilling - fokus, (4) Typer af ideer og løsningsforslag Rapporterne er samlet inden for de fire gymnasiale skoleformer. Det er ikke muligt i en sådan oversigt at yde fuld retfærdighed i forhold til at gengive alle rapporternes utallige gode undervisningsideer. Vi opfordrer derfor til, at man læser de rapporter, der har interesse, i deres fulde ud udstrækning. Vi opfordrer desuden til, at man tillige læser rapporter, der ikke lige er ens eget fagområde. Mange af rapporterne har generelle overvejelser og ideer, der er anvendelige andre steder end i det pågældende fag. Men oversigten skulle så hjælpe til, at man lettere kan finde det, der er ens interesseområde. En samlet tematisk og selektiv referenceliste følger til sidst. Her er mange af projekternes referencer systematiseret og sat ind, men der vil være flere referencer i de enkelte rapporter.

Fakta
Titel
Oversigt over 28 rapporter om faglighed og gymnasiefremmede til Undervisningsministeriet 2009‐2010
Forfatter(e)
Aase B. Ebbensgaard, Lars Ulriksen og Christine Holm
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Litteraturoversigt
Omfang, antal sider
32
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.