Denne rapportoversigt omhandler de 28 fagrapporter, der blev udarbejdet af en lang række gymnasielærere i 2009-2010 for UVM, som en del af et projekt om gymnasiefremmede. Rapporterne findes på UVM’s hjemmeside (pr 15-09-2010). Oversigten er tænkt som et inspirations – og arbejdsredskab, der kan lette overblikket over rapporternes mange konstruktive ideer til at udvikle undervisningsfagligheden i de gymnasiale fag med specielt blik på de gymnasiefremmedes muligheder for at finde sig til rette og få større udbytte af undervisningen. Alle 28 rapporter er i det efterfølgende sammenfattet i kortere eller længere ’abstracts’, så man hurtigt kan orientere sig om, hvor man kan finde inspiration til netop ens eget emne/projekt. For hver rapport har vi så vidt muligt noteret: (1) Fag, skoleform og evt. niveau, (2) Rapportens arbejdsgruppe og forfattere, (3) Problemstilling - fokus, (4) Typer af ideer og løsningsforslag Rapporterne er samlet inden for de fire gymnasiale skoleformer. Det er ikke muligt i en sådan oversigt at yde fuld retfærdighed i forhold til at gengive alle rapporternes utallige gode undervisningsideer. Vi opfordrer derfor til, at man læser de rapporter, der har interesse, i deres fulde ud udstrækning. Vi opfordrer desuden til, at man tillige læser rapporter, der ikke lige er ens eget fagområde. Mange af rapporterne har generelle overvejelser og ideer, der er anvendelige andre steder end i det pågældende fag. Men oversigten skulle så hjælpe til, at man lettere kan finde det, der er ens interesseområde. En samlet tematisk og selektiv referenceliste følger til sidst. Her er mange af projekternes referencer systematiseret og sat ind, men der vil være flere referencer i de enkelte rapporter.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Oversigt over 28 rapporter om faglighed og gymnasiefremmede til Undervisningsministeriet 2009‐2010
Forfatter(e)
Aase B. Ebbensgaard, Lars Ulriksen og Christine Holm
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Litteraturoversigt
Omfang, antal sider
32
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.