Forskningsdatabase
Abstract

Undersøgelsen belyser ledelsesbegrebet og lederrollen i de gymnasiale uddannelser i forhold til såvel den pædagogiske udvikling som de krav der følger af den kommende gymnasiereform. Fokus i undersøgelsen er ledelsen i det almene gymnasium, men den er gennemført med et tværgående perspektiv så den også inddrager ledelsesmæssige erfaringer fra det erhvervsgymnasiale område. Undersøgelsen fremdrager rektorers og ledende inspektorers opfattelser i relation til pædagogisk ledelse, og den belyser forhold og rammer som i sammenhængen kan have betydning. Rapporten rummer bl.a. en række kriterier for god praksis i relation til pædagogisk ledelse. Kriterierne skal opfattes som en række centrale faktorer som kan ledelsen kan operationalisere på forskellige måder. Undersøgelsen er første led i et videnscenterprojekt der fortsættes i efteråret 2004. Det samlede projekt har som formål at udvikle en model for vurdering af kvalitetsarbejde i det almene gymnasium.

Fakta
Titel
Pædagogisk ledelse og ledelsesredskaber i det almene gymnasium
Forfatter(e)
Bo Söderberg
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
43
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.