Undersøgelsen belyser ledelsesbegrebet og lederrollen i de gymnasiale uddannelser i forhold til såvel den pædagogiske udvikling som de krav der følger af den kommende gymnasiereform. Fokus i undersøgelsen er ledelsen i det almene gymnasium, men den er gennemført med et tværgående perspektiv så den også inddrager ledelsesmæssige erfaringer fra det erhvervsgymnasiale område. Undersøgelsen fremdrager rektorers og ledende inspektorers opfattelser i relation til pædagogisk ledelse, og den belyser forhold og rammer som i sammenhængen kan have betydning. Rapporten rummer bl.a. en række kriterier for god praksis i relation til pædagogisk ledelse. Kriterierne skal opfattes som en række centrale faktorer som kan ledelsen kan operationalisere på forskellige måder. Undersøgelsen er første led i et videnscenterprojekt der fortsættes i efteråret 2004. Det samlede projekt har som formål at udvikle en model for vurdering af kvalitetsarbejde i det almene gymnasium.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Pædagogisk ledelse og ledelsesredskaber i det almene gymnasium
Forfatter(e)
Bo Söderberg
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
43
Udgivelsesår
2004
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.