Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen giver et billede af udviklingen af forskningen i dialog og mundtlighed, eksemplificeret med forskning, gymnasieprojekter og gymnasiemasteropgaver. Det sammentrækker indledningsvist 50 års forskningsinteresse for klasserumskulturer, deltagelsesmuligheder og dialogisk undervisning og udfolder derefter mere detaljeret udviklingen af forskning i dialog og mundtlighed på det tidligere DIG. Interessen på DIG var i begyndelsen rettet imod, hvordan undervisning fungerer i dagligdagen i gymnasiet, men med 90'ernes stigende internationale, nordiske og danske opmærksomhed og forskning i dialogiske undervisningsformer som generelt fremmende for læring trækkes denne interesse i 2000'erne hen på selve den faglige mundtlighed og det dialogiske rum som et afgørende læringsrum. Artiklen viser videre hvordan feltet gennem 2010'erne og frem bliver mere specialiseret i undersøgelser af, hvordan en ofte lærercentreret og monologisk form kan varieres og forandres så en elevcentreret og elevstyret dialogisk undersøgelse også får plads i klasserummet, en udvikling som bygger på såvel forskning som gymnasiers og læreres undersøgelser og tiltag.

Fakta
Titel
Praksis og forskning i dialog og mundtlighed I: Dansk gymnasiepædagogik gennem 25 år : kundskabsudvikling og professionalisering
Forfatter(e)
Tina Høegh
Udgiver
ISBN 13996096; 9788779381483 2024, nr. 122, side 151-179
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, ISSN 1399-6096
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.