Hvilken betydning har uddannelse for privatøkonomien – og i bredere forstand ens levevilkår økonomisk set? Har uddannelse overhovedet en betydning i et velfærdssamfund som det danske, hvor forskellen mellem rig og fattig er lille sammenlignet med andre lande? Og hvilken betydning? Afsættet for denne temapublikation er forbrugsundersøgelsens mangfoldige datamateriale, som anvendes til at belyse uddannelsens betydning for privatøkonomiske forhold. Der er tale om en tværsnitsanalyse med udgangspunkt i situationen i 2002. Det vil sige, at analyserne ikke tager højde for forhold, som ændrer sig for den enkelte husstand fra år til år – som fx, at en studerende bliver færdiguddannet og får et arbejde med en højere indkomst og dermed et andet forbrugsmønster. Analysen ser alene på uddannelsens betydning for husstande i 2002.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Privatøkonomi og uddannelse – analyser på baggrund af forbrugsundersøgelsen 2001-2003
Forfatter(e)
Martin Jeppesen
Udgiver
Danmarks Statistik
Udgivelse
Danmarks Statstiks Temapublikationer 2005
Genre
Statistisk materiale
Omfang, antal sider
54
Udgivelsesår
2005
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.