Forskningsdatabase
Abstract

Hvilken betydning har uddannelse for privatøkonomien – og i bredere forstand ens levevilkår økonomisk set? Har uddannelse overhovedet en betydning i et velfærdssamfund som det danske, hvor forskellen mellem rig og fattig er lille sammenlignet med andre lande? Og hvilken betydning? Afsættet for denne temapublikation er forbrugsundersøgelsens mangfoldige datamateriale, som anvendes til at belyse uddannelsens betydning for privatøkonomiske forhold. Der er tale om en tværsnitsanalyse med udgangspunkt i situationen i 2002. Det vil sige, at analyserne ikke tager højde for forhold, som ændrer sig for den enkelte husstand fra år til år – som fx, at en studerende bliver færdiguddannet og får et arbejde med en højere indkomst og dermed et andet forbrugsmønster. Analysen ser alene på uddannelsens betydning for husstande i 2002.

Fakta
Titel
Privatøkonomi og uddannelse – analyser på baggrund af forbrugsundersøgelsen 2001-2003
Forfatter(e)
Martin Jeppesen
Udgiver
Danmarks Statistik
Udgivelse
Danmarks Statstiks Temapublikationer 2005
Genre
Statistisk materiale
Omfang, antal sider
54
Udgivelsesår
2005

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.